Rostoucí sektor podnikových služeb je šancí pro absolventy

Segment sdílených služeb zažívá v České republice výraznou expanzi. V letošním roce poroste o více než 15 %. K současným 55 000 zaměstnancům tak přibyde dalších 8.000. Vyplývá to z šetření ABSL, asociace sdružující lídry z oblasti podnikových služeb. Až 70 % nových zaměstnanců přitom mohou tvořit absolventi vysokých škol.

V dnešní době funguje v ČR přes 150 center sdílených služeb, která představují významný zdroj zaměstnání, a to nejen v Praze, ale i v regionech, především v Brně, Ostravě, Olomouci či Pardubicích. Centra zabezpečují pro zákazníky z celého světa řadu podpůrných aktivit, zejména v oblasti zákaznického servisu, HR, financí, účetnictví, nákupu a informačních technologií. „Na zaměstnance nejsou kladeny nároky jen v oblasti expertních znalostí, ale rovněž v oblasti jazykové výbavy,“ říká Ota Kulhánek, prezident asociace ABSL a dodává: „Tou absolventi vysokých škol obvykle disponují, a proto nemají problém v oblasti podnikových služeb získat práci. Zároveň je pro ně působení v tomto segmentu zajímavým startem kariéry – nejen z profesního, ale i z finančního hlediska.“
Segment sdílených podnikových služeb zažívá v ČR boom i přes značnou konkurenci okolních trhů, jakými je Polsko či Rumunsko. Důvodem je nejen vhodná poloha, ale i potenciál kvalitních a dobře vzdělaných zaměstnanců. Dle statistik ABSL má 73 % zaměstnanců center sdílené podpory vysokoškolské vzdělání. „Absolventi zůstávají na nástupní pozici v průměru 2 roky, následně mohou dále kariérně růst. S rozvojem center totiž vzniká stále více seniornějších pozic,“ komentuje Ota Kulhánek.

Absolventi vysokých škol, především těch humanitně zaměřených, dnes nemají na trhu práce příliš mnoho příležitostí. Dle údajů personální agentury Grafton Recruitment bývá nabídka pracovních pozic vhodných pro humanitně orientované vysokoškoláky až čtyřikrát menší než pro absolventy technických oborů a podobné je to i s jejich nástupním platem. Zatímco průměrná nástupní hrubá mzda VŠ absolventů technických oborů se nyní pohybuje zhruba v rozmezí od 22 do 27.000 korun, absolventi filozofické fakulty mohou očekávat nástupní měsíční ohodnocení jen mezi 17 a 22.000.
Segment sdílených služeb nabízí více, nástupní platy v Praze mohou vystoupat až ke 30.000 Kč, v regionech pak 20.000 Kč. Absolventi, kteří se ucházejí o práci v oblasti technické podpory mohou v Praze dosáhnout až na výplatu 35.000 Kč. V případě, že ovládají velmi žádanou němčinu či holandštinu, si mohou vydělat dokonce ještě více. Vzhledem k tomu, že aktuální průměrná mzda v ČR činí 25 306 Kč, jedná se o velmi příznivé finanční ohodnocení.

Absolventi vysokých škol v ČR (dle MŠMT):
V roce 2014 přibylo na trhu práce zhruba 88.000 absolventů, z toho 15.000 humanitních, 18.000 technických a 24.000 ekonomických oborů. Letos půjde o podobná čísla.

S rozvojem stávajících a otevíráním nových center začíná i v tomto segmentu, podobně jako v IT, růst konkurence jednotlivých společností a boj o nejlepší talenty. Proto šlo v posledním roce zaznamenat velkou změnu v podmínkách pro zaměstnance. „Většina společností přistupuje k vylepšování balíčku benefitů, mzdových podmínek a nabízejí v širší míře možnosti externích školení. Obecně jsou mzdové podmínky v Praze a v Brně srovnatelné a jsou zhruba o 20 % vyšší než v jiných regionech ČR,“ uzavírá Ota Kulhánek.

Tabulka platů

ZÁKAZNICKÁ PÉČE
Praha Brno Ostrava Olomouc Plzeň Hr. Králové
Manažer centra s jazyky 80.000 70.000 80.000 80.000 70.000 55 000
Vedoucí týmu zákaznických služeb s jazyky 50 000 40 000 45 000 45 000 40 000 37 000
Specialista zák. péče s praxí a dvěma jazyky 35 000 30 000 28 000 25 000 28 000 28 000
Specialista zák. péče bez praxe a dvěma jazyky 30 000 24 000 23 000 20 000 24 000 25 000
TECHNICKÁ PODPORA
Vedoucí týmu technické podpory 60 000 60 000 50 000 50 000 50 000 50 000
Specialista technické podpory s praxí 55 000 55 000 45 000 45 000 50 000 50 000
Specialista technické podpory bez praxe 35 000 32 000 30 000 25 000 30 000 30 000

Počet absolventů VŠ dle zaměření studia