Velmi nízká nezaměstnanost a boj o pracovníky, který panuje prakticky ve všech segmentech trhu, se projevuje i na preferencích zaměstnanců v oblasti benefitů. Z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment vyplývá, že například stravenky již zaměstnanci považují za standard, nikoliv benefit. Mezi benefity, o které mají uchazeči o práci největší zájem, tak letos vede 13. plat, příspěvky na bydlení a služební vůz i k soukromým účelům, zájem roste také o osobního kouče. Do průzkumu personální agentury Grafton Recruitment se letos v létě zapojilo 2259 respondentů ze všech krajů ČR a 15 sektorů trhu.
„I když hlavním tématem nadále zůstává finanční ohodnocení, zaměstnavatelé se musí snažit najít vhodné nástroje, jak motivovat kandidáty, aby přijali jejich pracovní nabídku a zachovali jim loajalitu,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. „Jak je vidět na výsledcích průzkumu, dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají. Stravenky anebo mobilní telefon i pro soukromé účely považují za samozřejmost a jejich zájem opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele, příspěvků na kulturní a sportovní aktivity, teambuildingů či dokonce občerstvení na pracovišti. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem.“ Zaměstnavatelé tedy budou muset nabídku benefitů přehodnotit, už jen z důvodu, že stále větší vliv na trhu práce získává generace tzv. mileniálů, kteří mají zcela odlišné preference od dnešní střední generace. K jejich prioritám patří osobní rozvoj, vzdělávání, flexibilita a vyváženost pracovního a soukromého života.
Zajímavé je, že zatímco v loňském roce se na první příčce žebříčku nejoblíbenějších benefitů umístilo jazykové vzdělávání, letos je to 13. plat následovaný příspěvkem na bydlení. Tato skutečnost může být do značné míry ovlivněna zvyšováním cen nájmů, ukazuje však i na stále častější trend stěhování se za prací. „Zejména zaměstnavatelé z Prahy a středních Čech stále častěji hledají lidi i mimo Středočeský kraj, protože zdejší nezaměstnanost je skutečně velmi nízká,“ komentuje Jitka Součková.
Zajímavé rovněž je, že z žebříčku benefitů, u kterých poptávka převyšuje nabídku, vypadlo jazykové vzdělávání či home office. Není to proto, že by o tyto benefity ztratili zaměstnanci zájem, spíš je na základě loňských průzkumů většina zaměstnavatelů zavedla.
„Co se hodnoty poskytovaných benefitů týče, tak nadpoloviční většina respondentů průzkumu dostává benefity v hodnotě 1 499 Kč, což je paradoxně k situaci na trhu práce pokles, neboť loni hodnota činila 1 999 Kč,“ říká Jitka Součková. Pokleslo však i očekávání ze strany zaměstnanců – zatímco nadpoloviční většina loni očekávala benefity ve výši 4 499 Kč, letos by jim stačila hodnota 3 999 Kč. Rozdíl mezi realitou a očekáváním ovšem stále u nadpoloviční většiny zaměstnanců činí okolo 2 500 Kč.