České firmy objevily popularitu poskytování služeb do zahraničí

Z pohledu počtu zaměstnanců mají česká centra sdílených podnikových služeb již třetí největší podíl na českém trhu. Na prvním místě jsou centra amerických a na druhém německých společností. Česká centra podnikových služeb nejen rychleji rostou, ale i častěji vznikají. Vidět je jednoznačný trend: české firmy objevily popularitu poskytování služeb do zahraničí.

Informace vyplývají z letošního výročního průzkumu ABSL, který mapuje stav segmentu podnikových služeb v České republice. „Zatímco v případě zahraničních center situovaných do České republiky patří k hlavním oborům činnosti finanční, marketingové, logistické a personální služby, česká centra se zabývají především IT službami. Nově vzniklá centra jsou však orientovaná například i na digitální marketing. řízení talentů či jiné odborné oblasti,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel ABSL, s tím, že vznikající česká centra jsou často relativně malá, s desítkami zaměstnanců. Díky tomu lze pozorovat meziroční snížení průměrného počtu zaměstnanců center zastoupených v českém segmentu podnikových služeb: z loňských 361 je letošních 333, a to i přesto, že většina center nabírá nové zaměstnance a expanduje. Celých 84 % center předpovídá, že do konce roku 2017 rozšíří počet svých zaměstnanců v průměru o 16 %.

 

Z více než 200 center podnikových služeb, která sídlí na českém trhu, je 26 z žebříčku Fortune 500 nejvýznamnějších globálních firem. Zhruba 50 % tvoří evropské firmy, přičemž největšími evropskými investory jsou v oboru podnikových služeb kromě samotné ČR Německo a Velká Británie. „Brexit může kartami ještě výrazně zamíchat. Očekáváme, že vystoupení Velké Británie z Evropské unie povede celou řadu investorů k přestěhování svých provozů do EU. Česká republika přitom bude patřit mezi nejčastěji zvažované lokality,“ okomentoval Jonathan Appleton. Kromě USA a Evropy v České republice najdeme například i kanadská, singapurská či indická centra.

 

Jako další výrazný fenomén segmentu podnikových služeb se dle letošního průzkumu jeví zavádění robotické automatizace. Zatímco v roce loňském využívalo pokročilou automatizaci procesů 17 % společností, dnes je jich již polovina. Robotizace, dříve využívaná jen pro rutinní úkoly typu skenování faktur či tvorby reportů tak přichází i do dříve nepředstavitelných oblastí, jako je například tvorba smluv anebo personalistika. „Lidská činnost se díky tomuto fenoménu posouvá od rutinních operací k sofistikovanějším úkolům. Vzniká nová generace odborníků, kteří díky své znalosti IT a procesů mohou naprogramovat pro roboty ty správné algoritmy a pak již jen sledovat jejich výkonnost a řešit nestandardní situace. Proměňuje se proto profil nejčastěji hledaných zaměstnanců,“ říká Jonathan Appleton s tím, že v segmentu podnikových služeb není na pořadu dne zánik některých profesí v důsledku zavádění automatizace či umělé inteligence. „Firmy jednoduše lidi převedou na jiné činnosti a kompetence, což jim umožní zkvalitnit služby a růst podnikání.“

 

Podnikové služby v číslech

Lidé

  • 75 000 zaměstnanců celkem
  • 72 % zaměstnanců s VŠ vzděláním
  • 70 % zaměstnanců z řad absolventů
  • 59 % žen
  • 33 % zaměstnanců z řad cizinců
  • 96 % center zaměstnává cizince
  • 31 cizích jazyků využívaných v centrech podnikových služeb
  • 76 % zaměstnanců využívá částečný nebo plný home office

Firmy

  • 61 % chce rozšířit škálu poskytovaných služeb
  • 41 % plánuje rozšíření zákaznické báze
  • 63 % spolupracuje s českými univerzitami
  • 84 % plánuje nabírat nové zaměstnance a růst v průměru o 16 %

„Signály z trhu naznačují, že v letošním roce poroste náš segment zhruba 16 % tempem. Jediné, co by mohlo tento boom ohrozit, je aktuální nelehká situace na trhu práce. Naším cílem je ve spolupráci s univerzitami, vládními organizacemi a partnery zajišťovat dostatek vhodných talentů, aby byla udržitelnost tohoto segmentu stejně jako jeho dynamika zachována,“ řekl na závěr Jonathan Appleton.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *