Posilování role mobilních zařízení v e-komerce a sledování uživatelů napříč zařízeními jsou hlavní letošní trendy v affiliate marketingu. Zvyšuje se také důležitost online influencerů, kteří ve zvýšené míře začínají spolupracovat se značkami na bázi affiliate reklamy. Vyplývá to z informací společnosti VIVnetworks.com, která provozuje největší československou affiliate síť.
Mobilní fenomén
Cesta k mobilitě je hlavním trendem nejen affiliate marketingu. Od roku 2011 po celém světě dramaticky roste používání mobilní aplikací. Affiliate marketéři musejí proto investovat do provozu z mobilních zařízení a zajistit konverze. „Každý, kdo chce uspět v online retailu, by se měl zaměřit na provoz z mobilních zařízení a mobilní konverze. Z tohoto pohledu je třeba mít webové stránky ideálně plně responzivní nebo v nejhorším aspoň optimalizované pro mobilní zařízení,“ říká Vladan Hejnic, CEO VIVnetworks.com.
Sledování napříč zařízeními
Dochází ke značnému nárůstu transakcí z mobilních platforem. Někteří prodejci dokonce nabízejí v rámci motivace k používání mobilních aplikací přes tento kanál vyšší provizi. V důsledku toho by měly inzerenti dbát na propojení affiliate sítí a sledování zákazníků napříč zařízeními. Dosažení tohoto cíle je pro prodejce nezbytné ke správnému přidělování provizí za mobilní prodeje.
Spotřebitelé jsou na propojení svých PC, notebooků, tabletů a mobilů zvyklí a snadno se mohou rozhodnout ke koupi na jiném zařízení, než na kterém následně obchod realizují. Sledování napříč zařízeními zajišťuje konzistentní chování a férové vypořádání jak vůči zákazníkovi, tak vůči affiliate partnerovi i inzerentovi. Obchodníci se aktuálně potýkají se zajištěním správného způsobu sledování napříč zařízeními, dosud totiž neexistuje žádné univerzální řešení vhodné pro všechny.
Influenceři
Značky, firmy a inzerenti si stále více uvědomují sílu on-line celebrit, kvůli jejich přirozenému organickému dosahu a nadšenému publiku. Vztah mezi prodejcem a tvůrcem obsahu má zásadní význam pro budování značky a diverzifikaci příjmů. Zatím především v zahraničí jsou vidět blogeři vstupující na pole affiliate marketingu s vysokými počty čtenářů a followerů. „Snaha dostat se k potenciálním zákazníkům tradičními reklamními prostředky je přitom čím dál těžší. Internetoví uživatelé totiž nemusí reagovat na tradiční reklamy tak, jako kdysi, ale nepolevují ve sledování svých oblíbených osobností,“ přibližuje Vladan Hejnic.
Zatímco dříve byla pozornost prodejců soustředěna především na velké influencery, tak dnes se jeví jako lepší strategií rozčlenit rozpočet mezi větší množství menších influencerů. Stejně tak přicházejí tomuto způsobu marketingu na chuť střední a menší značky.