Zájem studentů o studijní obory zaměřené na bezpečnost dopravy, informační a telekomunikační technologie a jejich aplikace v dopravě se trvale zvyšuje, a to v celosvětovém měřítku. Bakalářské i magisterské obory pro akademický rok 2017 – 2018 znovu vypisuje. Termín podání přihlášek na obě formy studia je 31. března 2017.
Důvodem vysokého zájmu je podle vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě dopravní ČVUT v Praze Václava Jirovského široké uplatnění absolventů jak magisterského, tak i bakalářského studia. V době velmi rychlého pronikání informačních technologií do dopravních prostředků i infrastruktury získává otázka bezpečnosti na silnicích zcela nový rozměr. České technické vzdělávání na státních univerzitách je přitom prý na světové úrovni.
Studenti se v rámci studia seznámí například s problematikou sdílení informací mezi vozidly, připojení na mobilní sítě, s trendy v oblasti hackingu v dopravě nebo senzorickými systémy v dopravních sítích. Velmi aktuální jsou i témata autonomních vozidel, integrovaných systémů bezpečnosti, systémů aktivní i pasivní bezpečnosti a vzájemné komunikace automobilů. Studium nabízí možnosti zapojení se do výzkumných skupin zaměřených na bezpečnost dopravních prostředků a cest, kybernetickou bezpečnost, bezpečnost kritických infrastruktur, sociálně-právní aspekty bezpečnosti. K dispozici mají také špičkově vybavenou laboratoř speciálních projektů. V té mohou navrhovat, vyrábět a testovat zařízení pro účely experimentů, vyrábět elektronická zařízení, programovat mikroprocesory, využívat CNC stroje, 3D tiskárny a další. Další velkou výhodou je, že se díky studiu těchto oborů mohou v budoucnu věnovat i prevenci bezpečnosti v rámci ohrožení kritických infrastruktur či bezpečnostní politiky státu. Tato problematika bude stále v budoucnosti aktuální a dá se říci, že i čím dál více.
„Konektivita automobilů na jednu stranu přináší široké možnosti sdílení dopravních informací nebo diagnostiky vozidel v reálném čase, na druhou stranu ale představuje významné bezpečnostní riziko včetně ohrožení lidských životů v případě napadení nebo selhání systémů ve vozidlech,“ říká Václav Jirovský.
Studenti bakalářského studia absolvují obecné předměty a úvod do odborných předmětů. Získají pokročilé znalosti z fyziky a matematiky a dále si vybírají projekty podle svého zájmu a budoucího zaměření. Studenti magisterského studia jsou pak podle svých projektů zařazováni do výzkumných skupin, které řeší lokální i evropské grantové projekty.
Absolventi magisterského studia získají poznatky v oblasti principů výstavby a návrhu dopravní infrastruktury a dopravních prostředků se zvláštním akcentem na bezpečnostní technologie. Pozornost bude zejména věnována procesům spojeným se zajištěním bezpečnosti a odhalováním nebezpečných stavů, interakci dopravních systémů s člověkem a tvorbě zákonných a technických předpisů včetně metod jejich prezentace uživatelům dopravních struktur.
Absolventi studia se v inženýrské praxi uplatní jako bezpečnostní manažeři firem, jak komerčních tak i státních nebo veřejnoprávních institucí, kde se vyžaduje široký přehled v problematice a schopnost provázat znalosti z jednotlivých i velmi vzdálených vědních oborů. Uplatní se však i ve vývoji nových technologií, kde najdou své místo jako výzkumníci a tvůrci bezpečnostních prvků a procesů, nebo při testování, simulaci a provozu bezpečnosti nových zařízení.
Informace o ústavu
Ústav bezpečnostních technologií a inženýrství na Českém vysokém učení technickém v Praze, Fakultě dopravní vznikl v roce 2008 jako reakce na novou prioritu v rámcovém výzkumném programu Evropské unie „Bezpečnostní výzkum“ a jako odezva na sílící požadavky státní i soukromé sféry po odbornících v oblasti bezpečnosti a bezpečnostních technologií. Svým zaměřením byl jedním z prvních takto orientovaných vysokoškolských pracovišť v celé Evropské unii. Ústav soustředí široké spektrum odborníků a nabízí, na rozdíl od jiných oborů, velmi různorodou skladbu vyučovaných předmětů, jejichž výběr je určován přímo studenty.