Téměř tři čtvrtiny Čechů změnily v průběhu svého profesního života pracovní obor a jsou nakloněni změnám. Vyplývá to z aktuální analýzy pracovního trhu ČR personální agentury Grafton Recruitment. Největším motivátorem pro změnu oboru je výše mzdy, dále pak potřeba nových impulsů a zajímavá pracovní náplň. V souvislosti se změnou oboru jsou uchazeči připraveni se rekvalifikovat nebo si jiným způsobem doplnit vzdělání.
„Během svého profesního života změnilo pracovní obor 74 % lidí. Průzkum tedy jasně prokazuje, že se Češi nebojí změnit obor a že zaměstnavatelé jsou ochotni zaměstnávat i uchazeče se zkušeností z jiného oboru,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Nejčastěji mění obor práce lidé s výučním listem a manuální pracovníci. Až 50 % respondentů se k tomuto kroku odhodlalo v průběhu své kariéry, 24 % potom hned po škole. Zatímco pro dělníky je největším motivátorem pro změnu oboru mzda (37 %), u pracovníků s IT specializací je to navíc i potřeba nových impulsů (30 %) nebo zajímavá náplň práce (29 %).
Z průzkumu dále vyplynulo, že si Češi začínají uvědomovat nutnost průběžného vzdělávání, a to zejména kvůli rychlému rozvoji prakticky všech oborů a masivní adopci technologií. Třetina respondentů dokonce další vzdělávání označila za svou současnou největší výzvu. Pětina účastníků průzkumu se zase chce zaměřit na studium cizích jazyků. „S tímto trendem úzce souvisí i zesílené aktivity zaměstnavatelů v oblasti firemního vzdělávání. Právě nabídka kurzů a možnosti profesního rozvoje hrají u kandidátů čím dál důležitější roli při rozhodování o přijetí pracovní nabídky. Dle údajů ČSÚ do firemního vzdělávání nejvíce investují obory informačních technologií a podnikových služeb,“ doplňuje Jitka Součková.
Se změnami oboru i nutností vzdělávání do značné míry souvisí robotizace a automatizace, které ovlivňuje celou řadu průmyslových segmentů. Nejde jen o výrobu, ale například i o kancelářské profese či sdílené podnikové služby. Dle asociace ABSL, která zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, je dnes v ČR v tomto segmentu robotizováno již více než 4000 pracovních míst a letos se předpokládá minimálně dvojnásobný nárůst. Díky automatizaci se postupně mění charakter lidské práce a vznikají nové pracovní pozice, které vyžadují jiné znalosti a dovednosti. Jde například o datové vědce a analytiky, experty na digitální transformaci, správce sociálních médií a digitálního obsahu a mnoho dalších. Z průzkumu Grafton vyplývá, že 15 % respondentů vnímá robotizaci jako výzvu. Nejčastěji jde o lidi pracující v IT, dělníky a inženýry. I přes nutnost dalšího vzdělávání se však většina Čechů nebojí, že by neudrželi krok s novinkami na trhu.